För mycket kläder

Jag har hört att kylan så smått börjar krypa sig på där hemma i Sverige? Någon viskade också i mitt öra något om ett första snöfall… Men det är egentligen inget konstigt, vi är ju ändå i mitten av november. Innan vi vet ordet av är den mysiga julen här och sprider sitt mysiga ljus, stämningsfulla musik och goda dofter i våra hus. Eller tja, i era hus åtminstone. Här i Kina vet jag inte hur mycket julfirande det kommer att bli. Men mamma, pappa och storasyster Elin kommer åtminstone och hälsar på, vilket är bättre än alla julklappar tillsammans! 😀 Längtar!

Här i Xiamen är det fortfarande sommarvärme utomhus. Trots det ser jag en massa kineser gå omkring med kofta och jeans. Tja, det är klart… det är ju inte lika varmt som det var i början, men fortfarande långt över 20 grader om dagarna. Idag bestämde jag mig för att ha på mig en trekvarts-ärmad tröja istället för linne, bara för att liksom göra som mängden av andra människor. Välkomna hösten. Det var ett misstag.

Så fort jag satte mig på cykeln för att åka till matsalen och äta lunch insåg jag att valet av tröja inte var det lämpligaste. Tröjan var dessutom svart och riktigt slukade åt sig solljuset. Jag blev en stekt svettkorv inom tio sekunder och övervägde att åka tillbaka för att byta om till något svalare. Men när jag såg mig omkring möttes jag återigen av människor med långärmat och långbyxat. Hur? HUR??? Och framför allt: Varför??? “Kan de så kan jag!” tänkte jag tjurigt, samtidigt som jag mådde lite dåligt över att inte ta vara på det varma vädret genom att ha på mig linne. Det här med att “ta vara på det fina vädret” tror jag är en kulturell skillnad, ett svenskt tankesätt som är så djupt rotat i mig att jag inte kan bli av med det, även om jag försöker. Att ha på sig för mycket kläder när det är varmt ute tycker jag känns jättejobbigt! xD Får typ panik.
2015-11-17 14.26.47
Här har vi alltså dagens outfit som jag nu beklagat mig över i ett helt inlägg. Som ni ser är den inte alls speciellt överklädd, ni föreställde er förmodligen något mycket värre. Men det visar bara på hur varmt vi fortfarande har det här i Xiamen, vilket förstås är hur trevligt som helst!
2015-11-17 13.11.16.jpg
Fina Xiamen universitet! ❤

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

Leave a comment